26 april 2016

6 korte oefeningen (voor een half uurtje schrijven)

Schrijfoefeningen voor wanneer je een half uurtje tijd hebt

Mijn grote verhaal ... Het is niet dat het niet meer geschreven wil worden. Maar zo af en toe zet ik het grote werk graag even opzij. Dan hebben mijn verhaal en ik even ademruimte nodig #oftochzoiets.
Toch is het slim om dan te blijven schrijven. Want enkele avonden niet schrijven, wordt al gauw enkele weken niet schrijven. En dan is het heel moeilijk om de pen weer op te pakken. Ik weet waarover ik spreek.
Op Schrijven Online vind je massa's mini-schrijfoefeningen. Ideaal voor een korte 'schrijftraining'. Ik zet enkele favorieten op een rijtje.

Goed voor een half uurtje schrijven:
  • Pak een willekeurig boek uit je boekenkast. Noteer enkele begin- en eindzinnen van hoofdstukken. Kies je twee favoriete zinnen en schrijf een verhaal van 1.000 woorden met deze zinnen als begin en eind. 
  • Er wordt aangebeld. Het is de postbode met een pakketje. Zonder afzender. Je maakt het open. Wat zit er in? Hoe voelt het? Ruikt het? Welke gevoelens roept het op? Laat je fantasie de vrije loop. 
  • Je wordt midden in de nacht wakker door een vreemd geluid. Hoe klinkt het? Wat gebeurt er tijdens de volgende tien minuten? 
  • Schrijf een kort verhaal van ongeveer 300 woorden over een doodnormaal onderwerp: naar bed gaan, koken, de hond voeren, de trein nemen ... Maak het veel spannender dan het is.
  • Bij Lyssa vond ik de volgende schrijfoefening: verzin drie zelfstandige naamwoorden of werkwoorden die niks met elkaar te maken hebben. Eén van de drie woorden moet je eerste woord zijn. Daar begin je mee. De twee andere woorden verstop je in de eerste alinea. En dan gewoon doorschrijven.
  • Of schrijf een zeswoordenverhaal. Een tekst die uit precies zes woorden bestaat, maar toch een heel verhaal bevat. Pas op! Deze 'korte' oefening houdt je vaak nog het langste bezig ...


Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...