25 april 2016

Een nieuw verhaal: van begin tot eind

Een verzameling tips over verhalen schrijven.

Een nieuw verhaal schrijven... Begin dit jaar startte ik een reeks posts over de dingen waar ik tegenaan liep. Letterlijk alles, van begin tot eind, kwam aan bod. Voor jullie (en ook een beetje voor mezelf) zet ik ze allemaal nog even op een rijtje. Handig voor moeilijke schrijfmomenten.

Het begin
Geen verhaal zonder begin. Of eerder, zonder idee. Zonder allereerste zaadje. En die zaadjes voor je verhalen kan je letterlijk overal vinden. Gewoon je ogen en oren openhouden, is vaak meer dan genoeg.

Pittige personages
Elk verhaal valt of staat met zijn personages. Personages moeten leven. Je moet kunnen voelen wat zij voelen en denken wat zij denken. En weten dat het 'echt' is. Daarom zijn er drie belangrijke dingen die je met je personages moet doen.

Vertelperspectief
Het perspectief dat je kiest, heeft sowieso invloed op je verhaal. Daarom is het handig om bij de start van je schrijfproces een beetje te spelen met het perspectief. Probeer verschillende dingen uit en kies dan het vertelperspectief dat het beste aanvoelt.

Vertelde tijd
Vertel je over één belangrijke dag in het leven van een personage? Of kies je voor een lange geschiedenis? Ik heb zo mijn eigen voorkeur. Maar iedereen doet natuurlijk lekker zijn eigen zin.

(Be)schrijven
Ellenlange beschrijveingen zijn misschien niet meer van deze tijd, maar goede beschrijvingen blijven belangrijk. Ze helpen je lezer om echt in het verhaal te stappen.

En dan het einde
Vaak is het einde helemaal zoek bij mij. Ik weet niet altijd goed waar ik mijn personages naartoe moet leiden. Daarom verdiepte ik mij in mogelijke soorten eindes. Ik hoop dat het helpt. Want het einde is er nog altijd niet.

Veel schrijfplezier! Ook ik blijf oefenen, schaven en schrappen ...



Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...