7 juli 2016

Schrijven: gewoon een beetje spelen

Deze tools maken van schrijven een spel.

'Gewoon' een beetje spelen. Dat is wat ik deze week ging doen. Geen hard labeur, maar loslaten. Een kleine speurtocht op Google leerde mij dat er heel wat tools bestaan die van schrijven écht een spel maken.
The writing game: Eveline
Eveline doet dat heel letterlijk. Het is een spel waarbij je in de schoenen van een schrijver stapt. Je hebt maar één taak: een boek schrijven. Wanneer je je aan het bureau installeert, kan je beginnen schrijven door op willekeurige toetsen van je toetsenbord te rammen. Het verhaal hoef je zelf niet te verzinnen. Dat schrijft zichzelf. Makkelijk denk je? Niet echt. Het routineus tikken wordt al snel vervelend. Eveline geeft je het gevoel dat elke schrijver wel eens heeft. Tot en met de afwijzing van de uitgever toe. Probeer het maar eens!
Aan de slag met Inklewriter
Fictie is leuk, maar interactieve fictie maakt van lezen (en schrijven) een spel. Stel je voor dat het een makkie is om je verhaal eender welke kant op te sturen. Om te spelen met verhaallijnen. Om personages op te voeren en even vlotjes weer af te voeren. Met Inklewriter kan dat. Je kan je verhaal heel eenvoudig verschillende richtingen uit sturen. En dankzij de software raak je nooit de draad kwijt. Een experimentje waard, lijkt mij.
750 woorden per dag
Schrijf elke dag! Deze schrijftip lees je overal. Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. 750words.com helpt je om vol te houden. Je krijgt een punt telkens wanneer je schrijft. Wanneer je 750 woorden schrijft, krijg je twee punten. Doe je dat elke dag, dan krijg je er nog meer. 750words maakt ook een mooie grafiek van je schrijfprestaties. Je ziet hoe lang je erover deed om 750 woorden aan elkaar te rijgen, op welke momenten je het meest productief bent, hoe vaak je langer dan drie minuten geen letter op papier krijgt ... Een mooie manier om aan de slag te blijven én inzicht te krijgen in je schrijfproces.
Laat je besmetten met het taalvirus 
Language is a virus is het beste medicijn tegen writer's block. Het is een overdreven grote verzameling schrijfstarters, tekstgenerators, schrijfoefeningen, tekstexperimentjes ... Ik speelde al even met de tool 'Visual poetry'. Het resultaat kan je boven deze post bewonderen. Ik denk dat ik het virus zwaar te pakken heb en dat ik nog regelmatig de tijd zal vergeten met Language is a virus.

Speel je mee deze week? Dan hoor ik graag waar jij het meeste plezier aan beleefde.



Follow my blog with Bloglovin  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...