6 augustus 2015

642 things to write about


Oefenen met schrijven. Laat mij dan maar klein beginnen. Met piepkleine schrijfoefeningetjes. Ja, ik schrijf piep, klein én tjes. Want dat klopt in dit geval. Een tijdje geleden kocht ik '642 things to write about' bij Cook&Book in Sint-Lambrechts-Woluwe. Een toffe plek om tussen de boeken te duiken, iets lekkers te eten of gezellig op het terras te zitten trouwens.
Terug naar het boek nu. Ik kocht de versie voor 'young writers'. Eerder per ongeluk eigenlijk. Ik vermoed dat de inhoud aangepast is voor een jonger publiek. Maar hey, wanneer stop je met jong zijn? Ik heb daar in ieder geval nog geen zin in.
In het boek staan, je raadt het al, 642 korte (Engelse) schrijfopdrachtjes. Variërend van denken als een koekje, tot een gedicht schrijven waar zoveel mogelijk de eerste letter van je naam in voorkomt. Het boek zet dus aan tot anders denken, creatief zijn en schrijven, gewoon voor het schrijven zelf. Heerlijk!
Het boek heeft een tof formaat en een stevige kaft. Zo kan je het met je meezeulen zonder dat het binnen de korste keren uit elkaar valt. Ik vrees alleen dat er niet altijd genoeg plaats zal zijn voor mijn hersenspinsels. Want soms moet je het doen met niet meer dan zes lijntjes. En mijn handschrift is niet echt pietepeuterig.
Toch is dit boek wat mij betreft een aanrader voor wie zijn schrijfspier op een ludieke manier wil trainen. En voor wie liever tekent, bestaat er ook nog '642 things to draw'.
Misschien eindigen met een voorbeeldje? Ik koos er eentje dat past bij het weer van vandaag: 'write about an ice cube under the fridge'.
Oh nee, ik voel het al over mijn rug lopen. Okselvijvers ook, en zweetvoeten. Zou iemand het door hebben? 't Is hier nogal donker, dus het valt mischien wel mee. Maar echt warm, niet te doen. En niemand om vrolijk tegenaan te tinkelen. Niks te zien ook. Behalve die, wat is het, die droge erwt daar in de hoek. Zit die nu scheef naar mij te kijken. Hoog tijd om af te druipen, denk ik.
Voor wie na dit stukje zin gekregen heeft in creatief schrijven ... Ik hoor graag wat je ijsblokje meemaakt.


Follow my blog with Bloglovin




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...