24 september 2015

5 tips om meer te schrijven


Je leest het overal. Wie goed wil schrijven, moet eerst en vooral veel schrijven. Maar kilometers maken zonder te weten waar je precies naartoe gaat, is niet altijd makkelijk. Ik heb voor mezelf wat manieren gezocht om meer te schrijven. En voorlopig lijkt dat te lukken.  

TIP 1 - Bloggen
Dwing jezelf om regelmatig te bloggen. Anderhalve maand geleden vond ik plots dat bloggen misschien wel een leuk idee was. Het is ook echt fijn om te doen. Ik kruip wel steeds vaker laat in bed omdat ik nog even met bloggen bezig ben. En als ik al een paar dagen geen blog heb gepubliceerd, word ik nerveus. Maar meer schrijven, dat doe ik sowieso. Al dat bloggen leidt niet meteen tot een literair meesterwerk. Maar wat ik ondertussen heb geleerd, is dat schrijven ... meer doet schrijven. 

TIP 2 - Varieer 
Probeer niet voortdurend aan dat ene grote verhaal te schrijven. Afwisseling helpt. Daarom daag ik mezelf af en toe uit met een toffe schrijfoefening. Of toch eens een stukje poëzie. (Of misschien nog een blogpost uiteraard.) Het valt me op dat de inspiratie op die manier vlotter en vlotter komt.

TIP 3 - Toolkit
Zorg ervoor dat je altijd en overal schrijfgerief bij de hand hebt. In mijn handtas zit een Moleskine notitieboekje, mijn laptoptas bevat naast een computer ook schriftjes en een pennenzak en als het echt moet, kan je ook schrijven op rekeningen, servetten, bierviltjes ... Ik heb ondertussen al geschreven in de McDonalds, in de gang van de muziekschool, in de auto (op een parking natuurlijk) en buiten op een bankje.

TIP 4 - Schrijfcursus
Schrijf je in voor een schrijfcursus. Ik heb ergens een lijstje liggen van alle mogelijke schrijfcursussen die me wel interessant lijken. Alleen is dat nogal een dure bedoening. Ik zal mijn lijstje dus stap voor stap moeten doorworstelen. Voorlopig hou ik het bij de gratis cursus Valkuilen voor je verhalen van Kelly Meulenberg (interessant!). Ik raak niet zo heel snel door de lessen. Maar dat is voor een deel te danken aan TIP 2.

TIP 5 - Schreeuw het van de daken
Laat iedereen weten dat je volop bezig bent met schrijven. Praat erover met vrienden of collega's. Vertel bij de bakker dat je een voorraad koekjes inslaat voor lange schrijfavonden. Sla je notitieboekje ostentatief open op café. Of gooi het gewoon op Facebook. Mensen spreken je gegarandeerd aan over al dat schrijfgedoe. En jij voelt je verplicht om door te gaan. Bedankt trouwens voor alle leuke en lieve reacties die ik ondertussen al kreeg!

Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...