30 september 2015

Jeugdliefde


Ik heb als kind veel gelezen. Heel veel gelezen. Ik heb mij ondergedompeld in honderden jeugdboeken. Daarna heb ik er ook nog eens een thesis over geschreven. Zelfs nu lees ik graag nog eens een jeugdboek. Ik vind het dus meer dan leuk dat ik ondertussen (bijna) twee lezertjes in huis heb. Zo ontdek ik regelmatig nieuwe kinder- en jeugdboeken.
Eén van mijn grote jeugdliefdes is Roald Dahl. Ik heb zo ongeveer al zijn boeken verslonden. Matilda staat met stip op nummer één. Maar ook het minder bekende Ieorg Idor vond ik GE-WEL-DIG. Het is een klein boekje over twee oudere mensen die in hetzelfde appartementsgebouw wonen. Hij is stapelverliefd op haar. En hij wil haar liefde winnen door haar schildpad te laten groeien. Hoe hij dat doet? Dat moet je zelf maar eens lezen.
Als kind vond ik het boek ontzettend grappig. Ook nu nog vind ik het leuk geschreven. Ik ben ondertussen misschien iets minder gecharmeerd door een man die een weinig geëmancipeerde vrouw iets voorliegt waarna ze lang en gelukkig leven. Maar och, omdat het Roald Dahl is, kan ik dat wel door de vingers zien. Zo gaat dat met grote jeugdliefddes, die komen met veel weg.
Ondertussen droom ik er zelf stilletjes van iemands jeugdboekenliefde te worden ...


Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...