25 augustus 2016

Schrijf het ... in je reisdagboek

Op avontuur met kinderen

Een dagboek bijhouden op reis. Een traditie die begon toen ik voor de allereerste keer met mijn vriendje - nu meneer Katrien - op reis ben gegaan. Gewoon elke dag wat indrukken neerpennen. Soms ik een stuk, soms hij een stukje. Maar tot nu toe altijd gewoon in dagboekvorm. Jeweetwel, tekst, met de hand geschreven. En soms hier en daar een ticketje of een stadsplan tussen de bladzijden gepropt.
Dit jaar waren de meisjes voor het eerst allebei groot genoeg om mee te doen aan deze traditie (lees: klein meisje zit in het eerste leerjaar, dus ze kunnen nu allebei min of meer meeschrijven en meelezen). Voor die gelegenheid heb ik de spelregels een klein beetje veranderd:
  1. in één klein boekje passen veeeeel avonturen: één notitieboekje is sowieso te dik voor één vakantie (tenzij je op wereldreis vertrekt, maar zo avontuurlijk zijn we hier niet). Het gevolg: een schap vol halfgevulde notitieboekjes in mijn boekenkast. Jammer toch? Daarom wil ik een poging doen om in dit boekje te blijven doorschrijven. Ook een dagje naar de zoo of naar de zee kan trouwens een avontuur op zich zijn.
  2. er mag wat kleur van de bladzijden spatten: schrijven is leuk, maar we maken het nog leuker. Tekeningen, kaartjes, speciale vondsten ... maken de dagboekverhalen wat luchtiger. Op Pinterest vind je bergen inspiratie. En de meisjes tekenden uiteraard graag mee.
  3. een beetje rommelig kan ook: gloednieuwe notitieboekjes en ik, dat ligt soms moeilijk. Ik wil alles perfect doen. Het juiste kleurtje voor dat ene titeltje. Mooi eindigen onderaan de rechterbladzijde. Geen doorstreepte woorden. Probeer dat maar eens met twee enthousiaste, meeschrijvende meisjes. Na een paniekreactie op dag één: "Nee, daar toch niet, op het volgende lijntje!", heb ik het maar losgelaten en ben ik beginnen genieten van de creatieve inbreng van de meisjes.
Benieuwd naar onze avonturen? Ik laat jullie graag meesnuffelen in de eerste bladzijden van ons gloednieuwe reisdagboek.

Uit ons reisdagboek
Uit os reisdagboek
Uit ons reisdagboek



Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...